منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 275
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 307
بازدید ماه : 275
بازدید کل : 115179
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 339
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 36

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 275
:: باردید دیروز : 32
:: بازدید هفته : 307
:: بازدید ماه : 275
:: بازدید سال : 2035
:: بازدید کلی : 115179
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 23 شهريور 1393

خلاصه آثار استاد شهید مرتضی مطهری است که توسط مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) تهیه و منتشر شده است. این مجموعه خلاصه‌ای است از کتاب‌های سیری در سیره نبوی، جاذبه و دافعه علی(ع)، سیری در نهج‌البلاغه و حماسه حسینی که محور همگی آنها، زندگی، سیره و سخنان معصومین(ع) است.

اولین بخش کتاب خلاصه ایست از کتاب سیری در سیره نبوی که شهید مطهری این کتاب را به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن هجرت منتشر کردند. در دیباچه این بخش دو مبحث تحت عنوان دعوت‌های سه بعدی و موج اسلامی آورده شده است و در ادامه پس از آوردن خلاصه‌ای از مقدمه کتاب وارد مباحث اصلی این کتاب می‌شویم که در آن به معنای سیره و انواع آن، بحث سیره و نسبیت اخلاق، کیفیت استخدام وسیله، ارزش مسئله تبلیغ و ویژگی‌های مبلغ و سیره نبوی و گسترش سریع اسلام می‌پردازد.

بخش دوم خلاصه ایست از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(ع). آنچه در این بخش بیان می‌شود عبارت است از: مقایسه روش امام حسین(ع) با سایر ائمه، مشکلات علی(ع، صلح امام حسن(ع)، سخنی درباره امام زین العابدین(ع)، امام صادق(ع) و مسئله خلافت، موجبات شهادت امام موسی کاظم(ع)، مسئله ولایت‌عهدی امام رضا(ع)، سخنی در مورد امام حسن عسکری(ع) و در پایان نیز بحثی در مورد عدل کلی که در خلال آن به موضوع مهدویت هم پرداخته می‌شود.

بخش سوم خلاصه ایست از کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) که پس از پیشگفتار و مقدمه در دو فصل به نیروی جاذبه علی(ع) و نیروی دافعه علی(ع) اشاره می‌شود. شهید مطهری در این کتاب به این نکته می‌پردازد که حضرت علی(ع) هم از جاذبه بسیار شدیدی برخوردار بوده‌اند و هم از دافعه بسیار شدیدی و مخصوصاً به بحث دافعه ایشان به خوارج و خطرات آنها برای اسلام و نیز لزوم پیکار با نفاق می‌پردازد.

بخش چهارم خلاصه ایست از کتاب سیری در نهج‌البلاغه که به بیان مباحثی چند از دریای عمیق نهج البلاغه می‌پردازد. در این بخش با نگاهی موضوعی به نهج‌البلاغه مباحثی چند مطرح می‌شود که عبارتند از: سلوک و عبادت، حکومت و عدالت، اهل بیت و خلافت، مواعظ و حکمت، دنیا و دنیاپرستی و الهیات و مابعدالطبیعه.

بخش پنجم خلاصه ایست از کتاب دو جلدی حماسه حسینی که با نگاهی تحلیلی به واقعه عاشورا نظر دارد. این بخش به این موضوعات اختصاص دارد: حماسه حسینی، ماهیت قیام حسینی، تحلیل واقعه عاشورا، عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی، شعارهای عاشورا، عنصر تبلیغ در نهضت حسینی و تحریفات در واقعه کربلا.

در پایان نیز در ضمیمه کتاب به بررسی و بیان نمونه‌هایی از تحریفات صورت گرفته در تاریخ زندگانی ائمه اطهار(ع) پرداخته می‌شود. محتویات این بخش به طور پراکنده در دو جلد کتاب حماسه حسینی و کتاب‌های دیگر ایشان آمده و به خاطر اهمیت آن تلخیص نشده و بدون هیچ دخل و تصرفی صرفاً با نظم منطقی مرتب گردیده است.

در این قسمت ابتدا به بیان نمونه‌ای از تحریفات در شخصیت پیشوایان دینی از جمله امام علی(ع)، حضرت اباالفضل و حضرت سجاد(ع) پرداخته می‌شود و در ادامه به بیان تحریفات در حادثه عاشورا می‌پردازد. استاد مطهری تحریفات حادثه عاشورا را به دو نوع تحریف لفظی و تحریف معنوی تقسیم می‌کند و در ذیل هر کدام از این عناوین نمونه‌هایی از تحریفات انجام گرفته را مورد اشاره قرار می‌دهد. در انتهای این قسمت نیز به برخی از کتاب‌هایی که مشتمل بر تحریفات و مطالب دروغین است و نیز نمونه‌هایی از عملکرد مداحان و اهل منبر در تحریف حادثه عاشورا پرداخته می‌شود...




:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ کتابخانه علی اکبر(ع) خوش آمدید. آدرس کتابخانه:مبارکه دیزیچه- محله وینچه مسئول کتابخانه:ایمان نصوحی شماره تماس:52457585
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه علی اکبر(ع) وینچه و آدرس avpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.