منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 247
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 279
بازدید ماه : 247
بازدید کل : 115151
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 339
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 36

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 247
:: باردید دیروز : 32
:: بازدید هفته : 279
:: بازدید ماه : 247
:: بازدید سال : 2007
:: بازدید کلی : 115151
نویسنده : خانم نصوحی
چهار شنبه 16 مهر 1393

تکواندو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
دو تکواندوکار در حال مبارزه.

تکواندو (زبان کره‌ای: خط هانگول: 태권도 خط هانجا :跆拳道) یک ورزش رزمی کره‌ای و یکی از ورزشهای المپیکی است. تکواندو ورزش ملی کره جنوبی و دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزش‌های رزمی در سراسر دنیا است.

فنون تکواندو از ورزش‌های سنتی تاریخ کره استخراج و پس از جنگ جهانی دوم با کوشش استادان هنرهای رزمی کره جنوبی در قالب یک ورزش رزمی مدرن به دنیای هنرهای رزمی عرضه شده‌است.

اگرچه این ورزش تأثیراتی از کاراته پذیرفته و شباهت‌هایی نیز با برخی سبک‌های جنوبی کونگ فو در آن به چشم می‌خورد، اما استیل خاص این رشته هجومی که متکی بر ضربات پا با حداکثرقدرت وسرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تاکید دارد، آن را از تمام سبک‌های رزمی موجود متمایز می‌کند.

 

 

نام

کلمه تکواندو از سه بخش تشکیل می‌شود:

  • 태 «تِ» = ضربه زدن دفاع کردن و شکستن توسط پا
  • 권 «کوان» = ضربه زدن دفاع کردن و شکستن توسط دست
  • 도 «دو» = راه و روش
  • «چاریولت» تکان نخوردن از جای خود
  • «کینم» احترام کلاس
  • «تکوان» احترام به استاد

تکواندو نوین

پس از پایان جنگ و آزادی کره ورزشهای رزمی سنتی این کشور تا حد زیادی با رشته‌های ژاپنی همانند کاراته، کندو و جودو آمیخته شده بود، در عین حال بسیاری از رزمی کاران کره هم با آموختن هنرهای رزمی چینی آن‌ها را وارد کره کرده بودند. در آن زمان بیشتر اصطلاح‌های «» و «کونگ سو دو» برای نام گذاری ورزشی که بعدها به تکواندو معروف شد، به کار می‌رفت.

تلاش برای بازسازی تکواندو و بازگرداندن آن به حالت اصلی خود در نهایت منجر به تبدیل این رشته به ورزش ملی کره و محبوبترین سبک رزمی در سراسر دنیا شد:

فعالیت‌های جانبی

فدراسیون جهانی تکواندو WTF فعالیت‌های جانبی زیادی با هدف گسترش بیشتر این رشته انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به اهداء درجات افتخاری به شخصیت‌های ورزشی و سیاسی اشاره کرد. برای مثال این فدراسیون بتازگی کمربند سیاه دان ۱۰ افتخاری خود را به آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اهدا کرد. بان کی مون سومین فردی است که این درجه افتخاری نصیبش شده است. سامارانش رئیس سابق کمیته بین‌المللی المپیک IOC و روگ ریاست فعلی آن دو نفر دیگری هستند که پیش از این به دریافت این عنوان نائل شده‌اند. از جمله سیاستمدارانی که درجات افتخاری در تکواندو دریافت کرده‌اند نیز می‌توان به سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران (دان ۸) و باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده (کمربند مشکی) اشاره کرد.[نیازمند منبع]

همکاری دو فدراسیون

اگرچه از نظر ورزشی – یعنی کمیته بین‌المللی المپیک – فدراسیون جهانی تکواندو WTF تشکیلات رسمی این رشته محسوب می‌شود و تنها فدراسیون‌ها و ورزشکاران زیرمجموعه این فدراسیون هستند که طبق مقررات ورزشی WTF در رقابتهای المپیک شرکت می‌کنند. اما این بدان معنی نیست که دیگر فدراسیونهای فعال تکواندو حرفی برای گفتن ندارند چراکه فدراسیون بین‌المللی تکواندو ITF همواره یک رقیب برای WTF بوده است. در حاشیه بازیهای المپیک جوانان در چین یک تفاهم نامه تاریخی بین فدراسیون جهانی WTF و فدراسیون بین‌المللی ITF امضا شد که قرار است به همکاری بیشتر این دو فدراسیون منجر شود. طبق یکی از بندهای این توافقنامه اعضای فعلی هر یک از این دو فدراسیون از این پس مجاز خواهند بود بدون هیچ مشکلی در رقابتهای فدراسیون دیگر شرکت داشته باشند. این بدان معنی است که از این پس تکواندوکاهای عضو ITF نیز شانس حضور در بازیهای المپیک را خواهند یافت.[۲]




:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ کتابخانه علی اکبر(ع) خوش آمدید. آدرس کتابخانه:مبارکه دیزیچه- محله وینچه مسئول کتابخانه:ایمان نصوحی شماره تماس:52457585
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه علی اکبر(ع) وینچه و آدرس avpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.