منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 45
بازدید هفته : 545
بازدید ماه : 513
بازدید کل : 115417
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 339
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 36

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 62
:: باردید دیروز : 45
:: بازدید هفته : 545
:: بازدید ماه : 513
:: بازدید سال : 2273
:: بازدید کلی : 115417
نویسنده : خانم نصوحی
دو شنبه 7 مهر 1393

برگذاری مسابقه آنلاین اوج مظلومیت در شبکه کتابخوانان حرفه ای به آدرس www.booki.ir  از تاریخ 1393/7/3لغایت 1393/8/3.جایزه نقدی این مسابقه 500000ریال می باشد.


:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

نادرترین رخداد در تولد جنین انسان +عکس

در طول دوران بارداری، نوزادان متولد نشده در کیسه آب وجود دارند که یک غشاء پر از مایع است که مخده، محافظت و تغذیه آنها بر عهده کیسه است.

در طول دوران بارداری، نوزادان متولد نشده در کیسه آب وجود دارند که یک غشاء پر از مایع است که مخده، محافظت و تغذیه آنها بر عهده کیسه است. در رخدادهای نادر، مانند این این نوزاد، کیسه آمنیوتیک پاره نمی شود. این تولد، که در آن نوزاد توسط قسمتی از کیسه احاطه شده است نوزاد می تواند نفس بکشد.

 جنین

جنین انسان

دکتر Tsigirisمعتقد است که چنین تولد محجبه رایج است، اما هنوز هم بسیار نادر هستند و بیشتر در تولد زودرس وجود دارد.


:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

با روحیه خانم‌ها بیشتر آشنا شوید

اگر دوست دارید بدانید خانم ها چه خواسته ها و توقعاتی دارند و چگونه می توان آن ها راضی نگه داشت این مطلب را بخوانید.

اگر دوست دارید بدانید خانم ها چه خواسته ها و توقعاتی دارند و چگونه می توان آن ها راضی نگه داشت این مطلب را بخوانید.

بسیاری از خواسته های خانم ها شبیه مردهاست و مشترک است. آن ها نیز طالب موفقیت، قدرت، موقعیت اجتماعی خوب، پول، محبت، ازدواج، بچه داشتن و شادی و خوشبختی هستند. در عین حال خواسته هایی زنانه هم دارند.

محبت واقعی: آن ها خواهان صداقت و محبت هستند.زن هایی که برای عشق واقعی ارزش قائل هستند به هدایای پرقیمت توجه ندارند. هدایایی که خانم ها را خوشحال می کند آن هایی است که با در نظر گرفتن سلیقه و خواسته های آن ها انتخاب شده و نشان دهنده توجه و علاقه به تمایلات آن هاست.

علاقه به زیبایی: عده کمی از خانم ها معتقدند که زیبا یا خیلی زیبا هستند. به عنوان مثال ممکن است زنی که ازدواج کرده به عکس دوران جوانی و زمانی که دارای اندامی زیبا و صورتی جذاب و جوان بوده نگاه کند و در آینه چند چروک در صورت خود ببیند و چند کیلو اضافه وزن پیدا کرده باشد، در عین حال که هنوز هم از زیبایی برخوردار است از این جهت رضایت نداشته باشد.زیبا بودن از علایق طبیعی خانم هاست. مایلند به آن ها گفته شود که خوشگل و دلربا هستند. تنها گفتن آن که از زیبایی بهره مند هستند برایشان کافی نیست بلکه باید با دقت و توجه زیاد این مسئله را به آن ها گوشزد کرد. مثلاً گفتن این که فرم موهای شما قشنگ است یا این پیراهن خیلی شما را زیباتر جلوه می دهد و تعریف از جزئیات قیافه و اندام آن ها به آنان اعتماد بیشتری می دهد، در روحیه آن ها اثر مطلوب می گذارد و از این که مورد توجه هستند خوشحال می شوند.

ارزش کار: خانم ها به کار خود و نتیجه آن علاقه داشته و در این مورد حساس هستند. نباید کار آن ها را با بی اعتنایی بدون اهمیت تلقی کرد. بلکه بهتر است به آن ارزش داد. این مسئله ای است که در روابط زن و شوهر اثرات زیادی دارد.

مصاحبت و گفتگو: زن ها به هم صحبت و کسانی که به گفته ها و درد دل آن ها گوش بدهند احتیاج دارند. از نظر کلی گفتگوها  و صحبت های مردها با خانم ها تفاوت دارد.معمولاً گفت و شنود مردها مربوط به روشن کردن یک مسئله و اظهار نظر درباره یک روش یا پیدا کردن راه حل مناسب برای یک مشکل است. بدین جهت ممکن است با سوالات خود گفته های طرف صحبت خود را قطع کنند و برای اثبات عقیده خود به مشاجره بپردازند. اما خانم ها علاقه دارند که احساسات و تمایلات خود را برای شنونده بیان کنند. گاهی از این طریق خود را تسکین می دهند. به این جهت به شنونده ای که با سکوت حرف های آن ها را بشنود بیشتر احتیاج دارند. بنابراین مردها به جای بحث درباره مسائل، اگر با دقت به گفته های آن ها گوش بدهند، رضایت آن ها را به دست می آورند. زن و شوهر ها بهتر است همه گفتگوهای خود را به بحث درباره امور خانه و بچه ها و ... منحصر نسازند  بلکه اوقاتی را برای  بیان احساسات و تمایلات خود اختصاص دهند و از این طریق حسن تفاهم بیشتری بین خود به وجود آورند.

انتخاب همسر: زن ها بر خلاف مردها به آسانی عاشق نمی شوند. مردها زودتر تحت تأثیر احساسات قرار گرفته و دل می بندند. ولی خانم ها در این مورد خودداری بیشتری دارند و در انتخاب همسر احتیاط و دقت می کنند. آن ها به صفات اخلاقی مردها زیاد توجه میکنند و آینده نگری از خود نشان می دهند و با تفکر خود احساسات را کنترل می کنند. ممکن است به مردی علاقه زیادی پیدا کنند ولی باز هم این سوال را از خود می کنند که آیا می توانم به این مرد اعتماد کنم؟ بنابراین به آسانی در این باره تصمیم نمی گیرند.

آزادی شخصی: برخی از مردها خواهان آن هستند که همسرشان پیوسته در کنار آن ها باشد و از تنهایی ناراحت می شوند، همسران خود را تحت کنترل قرار داده و آزادی آن ها را محدود می کنند. در حالی که خانم ها نیز به اوقات فراغت نیاز دارند تا گاهی کتاب بخوانند، به امور شخصی بپردازند و احساس آرامش کنند.

روابط محبت آمیز: زنانی که از کارهای سنگین خانه و نگهداری از بچه ها خسته می شوند به اندازه کافی فرصت و حوصله آن را ندارند که با شوهر خود روابط عاشقانه و محبت آمیز داشته باشند.برخی از مردها به این مسئله توجه ندارند که کمک به همسر در خانه و نگهداری از بچه ها تا چه حد به ازدیاد محبت بین زن و شوهر کمک می کند.

رفاقت صمیمانه: زن مایل است دوست صمیمی شوهر خود باشد. کمتر زنی است که به این قانع باشد که مادر بچه ها بوده و امور خانه را اداره کند. بلکه با گذشت زمان و اینکه تمایلات و هیجانات عاشقانه رو به تسکین می گذارد عشق به خانواده جایگزین آن می شود و احتیاج به آن دارد که شریک زندگیش با او رفاقتی صمیمانه داشته و به خواسته های او توجه کند و محیطی آمیخته با صفا و صمیمیت وجود داشته باشد.


:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

چرا این هدیه را برایم خرید!! روانشناسی هدیه ها

هدیه معجزه ای است که نه تنها برای تقویت روابط بلکه ترمیم وجبران روابط به هم ریخته مفید می باشد هدیه موجب محبت و رفع کینه ها می گردد

هدیه معجزه ای است که نه تنها برای تقویت روابط بلکه ترمیم وجبران روابط به هم ریخته مفید می باشد هدیه موجب محبت و رفع کینه ها می گردد

هدیه دادن یک راه ساده ولی بسیار موثر برای نشان دادن ارادت و عشق تان به طرف مقابل است. لازم نیست هدیه گران قیمت باشد. مفهوم هدیه دادن شما این است که به فکر طرف مقابل بوده اید و خواسته اید او را شاد کنید. بنابراین قیمت هدیه هر قدر باشد مایه خوشحالی نامزدتان می شود.

اسلام هر چند که دادن هدیه‌های مادی برای تأمین نیازهای زندگی و ایجاد الفت و محبت میان مردم را توصیه کرده، ولی هدیه را تنها در امور مادی منحصر نمی‌كند، بلكه بهترین و ارزنده‌ترین هدایا را هدیه‌ای می‌داند كه نیازی از نیازهای معنوی و روحی انسان را تأمین كند و او را در مسیر هدایت قرار دهد.

اما وقتی نامزدتان برای شما هدیه می خرد، می توانید بسته به نوع هدیه ای که دریافت کرده اید دریابید دادن این هدیه چقدر نشان دهنده محبت است و روحیات همسر آینده شما چگونه خواهد بود. مردان و زنانی که هیچ هدیه ای به طرف مقابل نمی دهند، اگر خسیس نباشند به طور قطع هوشمندی کافی و سلامت عاطفی ندارند.

در عوض آنهایی که زیاد هدیه می دهند هم ممکن است متملق، ولخرج و بی تدبیر یا زیادی احساساتی برداشت شوند. در این مطلب انواع هدیه ها را بررسی می کنیم و معنای احتمالی آنها را که می تواند شما را به شناخت بیشتر نامزدتان برساند، برایتان خواهیم گفت.

کادوی دست‌ساز
این هدیه هر چه که باشدمشخص است فکر و وقت زیادی صرف آماده‌سازی‌اش شده، برای شما اهمیت زیادی قائل است و فارغ از ارزش مادی آن هدیه، آن را با تمام قلب و احساسش برایتان فراهم کرده است.

غذای خانگی
غذایی که توسط همسر آینده تان آماده شده باشد، بی‌نهایت دلچسب خواهد بود. پس سعی کنید از هر لقمه آن لذت ببرید. نوش‌جان!
اگر طرف مقابل شما اعتقاد دارد کادو دادن نوعی لوس‌بازی است باید در این مورد با او جدی صحبت کنید یا حتی سراغ مشاور بروید

شام 2 نفره در رستوران
یک شام رمانتیک در یک رستوران دنج و آرام، می‌تواند یک فرصت مناسب باشد که بتوانید در آرامش و دور از هرگونه استرس و دغدغه به شناخت هم بپردازید و در مورد مسائل مختلف گپ بزنید.

کارت هدیه
این نوعی از هدیه است که ممکن است شما به اقوام یا دوستان نه‌چندان صمیمی‌تان بدهید؛ در روابط عاطفی خیلی مهم است که بدانید تا چه حد حاضرید برای خرید هدیه تلاش کنید.

عروسک و اسباب‌بازی
اگر همسرتان به‌عنوان عیدی یا هدیه تولد، عروسک به شما داده یعنی می تواند به این معنی باشد که شما از نظر او هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اید اگرچه همواره این گونه نیست.

کادو بی کادو
اگر طرف مقابل شما اعتقاد دارد کادو دادن نوعی لوس‌بازی است باید در این مورد با او جدی صحبت کنید یا حتی سراغ مشاور بروید.

لباس
اگر لباسی را كه می‌دانسته آن را دوست دارید خریده به این معناست كه برای شما اهمیت قائل است. اگر به سلیقه خودش برای شما لباس بخرد مشخص می‌شود استقلال شخصیتی دارد و در عین حال برایتان ارزش قائل است.

لوازم خانگی
چنین هدیه‌ای هرچند ممکن است بسیار خوشایند و حتی به دردبخور باشد ولی در حقیقت هیچ نشانی از صمیمیت و خاص یا متفاوت بودن در آن نیست. لوازم منزل به‌عنوان هدیه، چیز خاصی محسوب نمی‌شود و در واقع هدیه‌ای نیست که برای شما خوشایند باشد بلکه هدیه‌دهنده آن را دوست داشته یا به آن نیاز داشته و شما این وسط فقط بهانه بوده‌اید!

رمان عاشقانه
اگر کادویتان را باز کردید و دیدید یکی از این رمان‌های عاشقانه اصطلاحا آبگوشتی است؛ احتمالا به این معنی است که هنوز در سنین نوجوانی به سر می‌برید یا شاید طرف شما آدم خاص و عجیب و غریبی است.

گرفتن غذا و رفتن به پارک
اگر بی‌خبر غذا بگیرد و از شما دعوت کند با هم به گردش بروید، تفریح بسیار لذت‌بخش و خوشایندی است ولی اگر این سورپرایز به جای هدیه در یک مناسبت خاص باشد، تا حدی می‌خواهد ماجرا را از سر باز کند.


:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

به راز شخصیت خود پی ببرید

روش کار با این نوع تست بدینصورت است که با خواندن این تست و انتخاب گزینه مناسب به سوالی که در مورد شخصیت خود دارید پاسخ می دهید و به رمز و راز درونی خود پی می برید.

روش کار با این نوع بدینصورت است که با خواندن این تست و انتخاب گزینه مناسب به سوالی که در مورد  اگر می‌خواهید بدانید چه 1 ــ فرض كنید شما مشخصه صورت كسی هستید، كدام قسمت از صورت او هستید؟
الف: چین و چروك
ب: لكه
ج: خال زیبایی
د: كك و مك
هــ : لبخند
2 ــ دوست دارید چه نوع پرنده‌ای باشید؟
الف: شباهنگ
ب: جغد
ج: عقاب
د: فلامینگو
هــ : پنگوئن
3 ــ كدام یك از آلات موسیقی را دوست دارید؟
الف: پیانو
ب: ویولن
ج: سازدهنی
د: گیتار
هــ : دف
4 ــ كدام یك از برنامه‌های تلویزیونی برای شما جالب‌تر است؟
الف: اخبار و برنامه‌های مستند
ب: فیلم‌های درام و زندگینامه
ج: هیجانی و پلیسی
د: ماجرایی
هــ : كمدی و كارتون
5 ــ كدام یك از بازی‌های شهر بازی را بیشتر دوست دارید؟
الف: ترن‌های هوایی سریع‌السیر
ب: قطار یا قایق
ج: نمایش و اجرای كمدی
د: چرخ و فلك و وسایلی كه سریع می‌چرخند
هــ : هیچ كدام، من از شهربازی متنفرم
6 ــ آیـا شـمـا بـه اشـتـبـاهـات خـودتـان می‌خندید؟
الف: هرگز
ب: بندرت
ج: برخی مواقع
د: معمولا
هــ : همیشه
7 ــ اگـر دوسـت شـمـا سـر بـه سرتان گذاشت، چه عكس‌العملی نشان می‌دهید؟
 الف: عصبانی می‌شوید
ب: ناراحت می‌شوید
ج: برایتان جالب است
د: تلافی می‌كنید
هــ : چندین برابر تلافی می‌كنید
8 ــ اولین چیزی كه صبح موقع بیدار شدن به فكرتان خطور می‌كند،چیست؟
الف: كار یا تحصیل
ب: مشكلات زندگی
ج: صبحانه
د: روزی كه در پیش دارید
هــ : كاری كه تا شب انجام خواهید داد
9 ــ در زندگیتان چه شعاری دارید؟
الف: وقت طلاست
ب: سحرخیز باش تا كامروا باشی
ج: آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند
د: زندگی كن و به دیگران هم اجازه زندگی كردن بده
هــ : بی‌خیال باش، هرچه باداباد
10 ــ آیا به حیوانات علاقه‌مندید؟
الف: اصلا
ب: تعداد كمی از حیوانات
ج: برخی از حیوانات
د: بیشتر حیوانات
هــ : تمام حیوانات
11 ــ شما لبخند می‌زنید؟
الف: هرگز
ب: بندرت
ج: گاهی اوقات
د: اغلب
هــ : آنقدر زیاد كه برخی فكر می‌كنند دیوانه هستم
12 ــ نظر دیگران راجع به شما اغلب كدام مورد است؟
الف: بی‌رحم
ب: سرد و بی‌احساس
ج: زیبا
د: دوست‌داشتنی
هــ : خوشگذران
13 ــ شما احساس عشق و قدردانی خود را نشان می‌دهید؟
الف: هرگز
ب: بندرت
ج: گاهی
د: اغلب
هــ : حداكثر تا جایی كه امكان دارد
14 ــ شما اعتقاد دارید كه برای شاداب بودن باید ساعاتی از روز را منحصرا صرف خودتان كنید؟
الف: اصلا
ب: احتمالا نه
ج: گاهی
د: بله
هــ : البته، تا جایی كه امكان دارد به خودتان می‌رسید
15 ــ آیا زندگی شما با برنامه‌ریزی پیش می‌رود؟
الـــف: مــن حـتــی در تـعـطـیــلات هــم برنامه‌ریزی می‌كنم
ب: همیشه برنامه‌ریزی می‌كنم
ج: بستگی به روز هفته دارد
د: در صورت امكان اجازه می‌دهم كه خودش پیش آید
هــ : همیشه بدون برنامه‌ریزی روزها را طی می‌كنم
حال امتیازات كنار گزینه‌هایی را كه انتخاب كرده‌اید،جمع كنید.
گزینه الف1 امتیار، گزینه ب 2 امتیاز، گزینه ج 3 امتیاز، گزینه د 4 امتیاز و گزینه هــ 5 امتیاز دارد. سپس امتیازات خودتان از 15 سوال تست را مطابق با متن‌های زیر مقایسه كنید.
* اگر امتیاز شما بین یك تا 20 باشد:
بدین معنی است كه شما سوسن سفید هستید. مردم شما را به خاطر پشتكارتان، ازجــــان و دل مــــایــــه گــــذاشــتــــن‌تــــان و مـوفـقـیـت‌هـایـتـان تقدیر می‌كنند. اهداف مشخصی دارید و فكرتان بر كارتان متمركز است. احتمالا فرزند اول خانواده هستید. احساستان را به سختی ابراز می‌كنید.
یكی از مهم‌ترین نگرانی‌های شما این است كه چگونه در برابر افراد مختلف ظاهر شوید. اندیشه‌هایتان كمی متمایل به بدبینی است. اعتماد به نفس دارید ولی در باطن گاهی به خود اعتماد ندارید. قادر هستید كه هدفی تعیین كنید و به آن برسید. بعضی مواقع دنیا را با دیدی باریك‌بین می‌نگرید. احساس می‌كنید كه وقت كمی برای رسیدن به آرزوهایتان دارید. مواظب باشید جدی بودنتان شما را از دنیای اطراف دور نكند. خونسرد باشید و از زندگیتان لذت ببرید. كارهایی انجام دهید كـه از آنـهـا لـذت مـی‌برید. با انجام این دستورات قوه خلاقیت‌تان شكوفا می‌شود. سعی كنید كه بیشتر بخندید و با دیگران در تماس باشید.
اگر امتیاز شما بین 21 تا 54 باشد:
بدین معنی است كه شما یك گل رز هستید. كمی تیغ دارید ولی زیبایی‌های بسیاری دارید. حس شوخ‌طبعی دارید ولی از شنیدن جوك لذت می‌برید. احتمالا فرزند وسط خانواده هستید. مردم دوست دارند دوروبر شما باشند. خونگرم هستید. دوستان صمیمی بسیاری دارید. زندگی را بـا دیـد واقـع‌بـیـنـانـه می‌نگرید. آگاهید كه زندگی از خوبی‌ها و بدی‌ها تشكیل شده است. قادرید شانس خودتان را با توجه به سـرمـایـه‌هـایـی كـه داریـد، امـتـحـان كـنید. سختكوش هستید و به اهدافتان پایبندید. دوست دارید خودتان باشید و این مساله به شما اعتماد به نفس می‌دهد. مشكل‌ترین مساله در زندگیتان یكنواخت بودن مسائل است. یكنواختی در هر مساله‌ای شما را آزار می‌دهد و باعث كسل شدن روحیه شما می‌شود.
به شما پیشنهاد می‌گردد كه افق دیدتان را وسیع‌تر كنید. مسائل جدیدی را تجربه و كشف كنید. آن‌گاه متعجب خواهید شد كه چه نتایج زیبایی به دست آورده‌اید و مهم‌تر از همه این‌كه فراموش نكنید كه در همه چیز دنبال زیبایی بگردید مخصوصا در خودتان.
اگر امتیاز شما بین 55 تا 75 باشد:
بـدیـن مـعـنـی اسـت كه شما یك گل آفتابگردان هستید در بستری از گل‌های رز.یك ویژگی بارز در شما وجود دارد كه باعث گرمادهی به دیگران و جلوه‌گری شــمـــا مـــی‌شـــود. مــمــكـــن اســـت شــمــا كوچك‌ترین فرزند خانواده یا تنها فرزند باشید. در وقت لازم جدی هستید، ولی دوستانتان شما را به عنوان یك شخص شوخ‌طبع می‌شناسند.از گفتن جوك لذت می‌برید. گاهی شیطنت می‌كنید. مایلید كه با افراد جدید و جالبی در زندگیتان آشنا شوید. با افرادی كه هیچ وقت نمی‌خندند، راحت نیستید. دید مثبتی به زندگی دارید. در همه چیز به دنبال خوبی‌ها هستید. بیدی نـیـسـتـیـد كـه بـا هـر بـادی بـلـرزید. گرم، دوست‌داشتنی، باوفا و اجتماعی هستید و هر كدام از این صفات می‌تواند دلیلی برای خوب بودن شما باشد. انرژی نامحدودی دارید ولی انگیزه‌تان كم است. برای شما مشكل است كه فقط روی یك كار متمركز شوید. به شما پیشنهاد می‌گردد كه اجازه دهید مردم روی جدی شما را هم ببینند. همان‌طور كه چهره شاد شما را می‌بینند. در این صورت می‌خواهند كه همیشه با شما بـاشـنـد. بـه احـسـاسـات دیـگـران احـتـرام بگذارید. از این شاخه به آن شاخه نپرید و كاری را كه دوست دارید، انتخاب كنید و تا پایان آن را انجام دهید.


:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

رازهای مردانه ای که هر زنی باید بداند

نوبتی هم باشد حالا دیگر نوبت آقایان است که بروند زیر ذره بین و در مورد ویژگی های روانشناختی آنها برای خانم ها بگوییم

رازهای مردانه ای که هر زنی باید بداند

نوبتی هم باشد حالا دیگر نوبت آقایان است که بروند زیر ذره بین و در مورد ویژگی های روانشناختی آنها برای خانم ها بگوییم.

آشنایی با تفاوت های جنسیتی مهارت است. تا به حال فکر کرده اید که به عنوان یک زن چه چیزهایی باید در مورد ویژگی های جنسیتی همسرتان بدانید؟

نوبتی هم باشد حالا دیگر نوبت آقایان است که بروند زیر ذره بین و در مورد ویژگی های روانشناختی آنها برای خانم ها بگوییم. معمولا خانم ها می گویند ما یک سرزمین ناشناخته ایم که آقایان در مورد ما چیزی نمی دانند اما احتمالا با خواندن این مطلب متوجه می شوید سرزمین ذهن آقایان هم چندان برای تان شناخته شده نبوده است.
یادتان باشد دانستن این تفاوت های جنسیتی مانع خیلی از دعواهای بی مورد میان همسران می شود و به آنان کمک می کند اختلاف های شان را بهتر مدیریت کنند. پس این شما و این بعضی چیزهایی که می خواستید در مورد مردان بدانید اما روی آن را نداشتید از خودشان بپرسید.
 
اقتدارطلبی مردان
روانشناس ها می گویند اگر یک چیز مردها را از زن ها متفاوت کند، آن ویژگی رقابت جویی و اقتدارطلبی مردهاست. مردها از اول بچگی یاد می گیرند رقابت طلب باشند تا موفق شوند. حتما شما هم پسربچه هایی را دیده اید که در بازی همدیگر را هتل می دهند و به هم دستور می دهند. حتما هم می دانید تفنگ، ماشین و البته بازی های رایانه ای رقابتی محبوب ترین وسایل بازی پسربچه ها هستند؛ چیزهایی که آنها را برای نشان دادن اقتدارشان و پیروزی بر رقیب آماده می کند. از طرف دیگر هورمون تستستورون یا هورمون مردانه هم آنان را برای این رقابت جویی که گاهی به پرخاشگری تبدیل می شود، آماده می کند.
 
نصیحت پذیر نبودن مردها
مردها به خاطر ویژگی اقتدارطلبی شان با هر چیزی که نشاندهنده این باشد که توانایی شان زیر سوال رفته است، مقابله می کنند. یکی از چیزهایی که به نظر مردان نشان دهنده زیر سوال رفتن اقتدار است، نصیحت کردن همسرانشان خواهد بود. حتما شما هم تجربه این را داشته اید که اگر روی چیزی بیش از حد اصرار کنید، شوهرتان آن را انجام نمی دهد یا با نق زدن و نارضایتی انجامش می دهد. هدف مردها در این مواقع این نیست که شما را ناراحت کنند یا با حرفتان موافق نباشند، مسئله این است که لحن نصیحت گرانه شما باعث موضع گیری او شده است. کافی است لحن تان را جوری عوض کنید انگار که دارید در زمین او بازی می  کنید.

اهل عمل بودن مردان
برخی مردها ترجیح می دهند به جای اینکه احساساتشان را از طریق کلمات بیان کنند با کارهایشان بیان کنند. به عبارت دیگر، مردها با کارهایشان و به طور کلی هرچیزی که دنیای شما را مکان بهتری برای زندگی می کند، بگوید که "دوستت دارم".
 
راه حل سریع مردها
وقتی برای مردها مشکلی را تعریف می کنید، بیشتر از هر چیزی در سرشان به فکر راه حل آن مشکل هستند. برای شما به عنوان یک زن احتمالا از همه مهمتر این است که شوهرتان مشکل شما را بشنود و با شما همدردی کند اما برای آنان مهم این است که به عنوان کمک، راه حل مشکل شما را بگویند، ضمن اینکه پیدا کردن راه حل نشاندهنده توانایی آنهاست. به هر حال راه حل دادن سریع اصلا به معنای نادیده گرفتن حس شما و حوصله نداشتن حرف های شما نیست. آنان فکر می کنند شما به این خاطر مشکلتان را تعریف کرده اید تا راه حلی پیدا کنید. گاهی سکوت مردها هم به همین معناست. سکوت می کنند چون راه حلی ندارند!
 
فراموشی های سریع السیر مردانه
مردان سریع تر از زنان تجربیات بد را فراموش می کنند .زنان تمایل دارند تجربیات منفی را برای مدت طولانی تری نگه دارند. برای همین ممکن است استرس داشته باشند، عصبی و غمگین باشند. برعکس، احتمال اینکه مردان در رخدادهای ناخوشایند بمانند خیلی کمتر است و تمایل دارند خیلی سریع از آن ها بگذرند.

خونسردی مردان
«مردها اصلا عاطفه حالی شان نمی شود.» این اتهامی است که خیلی از خانم ها به آقایان می زنند اما روان شناسان حرف دیگری دارند. آنها می گویند چیزی که خانم ها و آقایان را در این مورد از هم متفاوت می کند این است که آقایان می توانند جنبه های عاطفی و عقلانی یک موضوع را از هم جدا کنند اما برای خانم ها تقریبا همه چیز می تواند عاطفی باشد. به این معنا که خانم ها احساساتشان را در خیلی از چیزها دخیل می کنند اما آقایان می توانند خیلی جاها احساساتشان را کنترل کنند.
عصب شناس ها می گویند دلیل این قضیه این است که مرکز عاطفه در مردها فقط در نیمکره راست مغز است اما در خانم ها مراکز عاطفه در هر دو بخش چپ و راست مغز پراکنده اند. مرکز صحبت کردن و تفکر منطقی سمت چپ مغز است برای همین تفکر منطقی خانم ها با عواطف شان در هم آمیخته است اما مردها می تواننند این دو را از هم جدا کنند. این تفاوت جنسیتی، در دعواهای بین خانم ها و آقایان خیلی خوب خودش را نشان می دهد.
وقتی خانم ها وسط بحث با شوهرشان داغ می کنند یا عصبانی می شوند یا گریه می کنند یا هر دو، معمولا همزمان بهت می کنند چطور شوهرشان همچنان خونسرد ایستاده و منطقی بحث را پیش می برد. در واقع آقایان غیرعاطفی نیستند. گواه عاطفی بودن آنها این همه دیوان شعر که توسط مردها سروده شده است. البته این به معنای این نیست که مردها هرگز در بحث ها احساسی نمی شوند. آنان هر وقت احساس کنند قلمروشان زیر سوال رفته است احساساتی و معمولا عصبانی می شوند.
 
سکوت مردان
مردها کم حرف تر از زن ها هستند. این را هم عامه مردم قبول دارند و هم تحقیق های روانشناس ها آن را ثابت کرده است. روانشناس ها می گویند زن ها روزانه 6 هزار تا 8 هزار لغت به کار می برند اما مردها یک سوم این تعداد کلمات را می گویند. دلیل این پدیده آن جور که عصب شناس ها می گویند این است که مرکز تکلم در مردها فقط در سمت چپ مغزشان واقع شده است اما مرکز تکلم در زن ها هم در سمت راست و هم در سمت چپ مغز وجود دارد. البته روانشناس های تکاملی می گویند مردها در طول هزاران سال یاد گرفته اند کم حرف باشند. آنها می گویند هزاران سال پیش مردها برای شکار باید ساکت کمین می کردند وگرنه شکار در می رفت و بقای خانواده به خطر می افتاد.
از آن طرف زن ها باید با همگروهی های خانم خودشان حرف می زدند و از بچه های شان مراقبت می کردند. بقای آنها به همین رابطه داشتن بر می گشت. مردها در طول رشد هم دیرتر زبان باز می کنند و مهارت های کلامی شان از زن ها کمتر است. در ادامه به این شکل های متفاوت حرف زدن مردان و زنان می پردازیم.

تیتروار حرف زدن مردها
اگر صحبت کردن د ر مورد مسائل روزمره را به دو شیوه گزارش توصیفی وگزارش علمی تقسیم کنیم، زن ها به شیوه توصیفی و مردها به شیوه علمی حرف می زنند. در واقع خانم ها، بیشتر در مورد جزئیات حرف می زنند اما حرف زدن مردها بیشتر منطقی و علمی است. آنها آن چیزی که فکر می کنند گفتنش لازم است را می گویند. برای همین به نظر می رسد مردها فقط تیتر اتفاق ها را می گویند و نه شرح آنها را. این اصلا به این معنا نیست که شوهرتان نمی خواهد شما از اتفاقات روزمره خبردار شوید، یا شما را لایق دانستن آنها نمی داند. مردها به طبیعت خودشان رفتار می کنند و شما نباید با دید زنانه خودتان حرف های آنها را تفسیر کنید.
 
صراحت مردان
زن ها معمولا غیرمستقیم حرف خودشان را می زنند و گلایه دارند چرا مردها حرف های شان را نمی فهمند. مثلا ممکن است شما به همسرتان بگویید چایی نمی خوری و منظورتان این باشد که بای با هم چایی بخوریم اما مردها معمولا به درون خودشان مراجعه می کنند و اگر چایی میل نداشته باشند با صراحت این را می گویند. این صراحت نشانه بی ادبی یا بی توجهی همسرتان نسبت به شما نیست. او فقط طبق طبیعت مردانه اش به شما گوش می دهد.

دستور دادن مردان
مردها از بچگی به امری حرف زدن عادت می کنند و دخترها به پیشنهادی حرف زدن. پسرها در بازی های شان می گویند: «توپ را بنداز برای من!» اما دخترها می گویند: «می یاین با هم خاله بازی کنیم؟» هم دخترها و هم پسرها به خاطر شیوه خاص حرف زدن خودشان تشویق می شوند و این نوع حرف زدن در آنها نهادینه می شود. اگر مردی از جمله های امری زیادی استفاده می کند به این معنا نیست که صبح تا شب دستور می دهد و قصدش ریاست کردن است، فقط طبق طبیعت مردانه اش رفتار می کند. اینکه در دنیای زنانه و ظریف خودتان که همه جمله ها را ترجیحا به صورت پیشنهاد می گویید تا به صورت امر، جملات مردانه را تفسیر کنید چیزی را حل نمی کند.
 
کج بودن دوزاری مردان
زن ها راحت تر می توانندن ذهن دیگران را بخوانند. مردها در این مورد خیلی ضعیف تر عمل می کنند. آنها کمتر از زن ها از روی چهره به قصد یا احساس پشت آن پی می برند. شما به عنوان یک زن احتمالا از این ناتوانی مردها خیلی شاکی هستید و آن را به پای بی توجهی می گذارید اما واقعا این شم زنانه شما را ندارند و بهتر است احساسات تان را به زبان بیاورید تا آنها متوجه شوند.


:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

هنر ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

 

 
مردی از ماد در کاخ آپادانای تخت جمشید، نمونه ای از هنر حجاری ایرانیان از میان هنر صنعتگران ایران باستان.
 
معماری هخامنشی در تخت جمشید نمونه‌ای بارز از هنر ایرانی

هنر ایران یکی از غنی‌ترین میراث هنری در تاریخ جهان است و دربرگیرنده بسیاری از رشته از جمله معماری، نقاشی، بافندگی، سفالگری، موسیقی، خوشنویسی و فلزکاری می‌باشد.

 

 

هنرهای برجسته ایرانی

فرش

 
قالی پازیریک
نوشتار اصلی: قالی ایرانی


قدیمی‌ترین نمونهٔ قالی ایرانی که یافته شده قالیچه‌ای است با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده می‌شود. پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها و یا مادها می‌دانند. قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده. گزنفون تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش می‌نویسد: «ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.

نگارگری ایرانی

 
خاوران نامه مربوط به مکتب شیراز سدهٔ ۹ (تیموری) - سرهای شعله‌گون مشخصهٔ اصلی نگاره‌های این کتاب است
نوشتار اصلی: نگارگری ایرانی


نگارگری ایرانی که مینیاتور نیز خوانده می‌شود شامل آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و...)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و...)، تاریخی (جامع التواریخ، و...)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه می‌باشد.

سفال و سرامیک

 
کوزه سفالی متعلق به هزاره چهارم قبل از میلاد در موزه ملی ایران
نوشتار اصلی: سفال ایرانی

سفالگری یا کوزه گری ایرانی سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد. سفالگری یکی از اولین و مهم ترین اختراع‌های ساخته شده توسط انسان است. برای مورخان و باستان شناسان از مهم ترین مظاهر هنری است. باستان شناسان از راه سفالگری با شرایط اجتماعی و اقتصادی یک دوره یا یک منطقه آشنا می‌شوند. با مطالعه سفال‌ها در مورد زندگی، دین مردم و تاریخ٬روابط اجتماعی و نگرش جامعه را نسبت به همسایگان تفسیر می‌کنند

ساخت سفال در ایران دارای سابقه طولانی و درخشان است. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصی کشور ایران، که در محل تقاطع تمدن‌های باستانی و در مسیرهای کاروان‌های مهم واقع است، تقریبا در هر بخشی از ایران، در زمان‌های مختلف درگیر ساخت سفال بوده‌اند. با این حال، حفاری‌های اخیر و تحقیقات باستان شناسی نشان داد که چهار منطقه عمده در تولید سفال در فلات ایران وجود دارد که شامل بخش نسخت شامل غرب کوه‌های لرستان است٬بخش دوم شامل نواحی جنوب دریای خزر که استان‌های گیلان و مازندران را در بر می‌گیرد. این دو منطقه نخستین نواحی در فلات ایران بوده‌اند که سفالگری را آغاز نموده‌اند. بخش سوم شامل شمال غرب کشور و نواحی آذربایجان را شامل می‌شود بخش چهارم در جنوب شرقی است که و استان‌های کرمان و استان سیستان و بلوچستان را شامل می‌شود افزون بر این ۴ منطقه نواحی کویری ایران را نیز می‌توان به ان اضافه کرد که قدمت ساخت سفال در ۸ هزاره پیش از میلاد بر می‌گردد.

موسیقی

 
نگاره‌ای از زنی کمانچه‌نواز بر روی کاخ هشت‌بهشت اصفهان، از سال ۱۶۶۹ م.
نوشتار اصلی: موسیقی سنتی ایرانی


موسیقی سنتی ایرانی شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازها، از هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته، و آنچه دل‌نشین‌تر، ساده‌تر و قابل‌فهم تر بوده‌است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشته‌اند، از موسیقی‌دان‌ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می‌توان به «باربد» و «نکیسا» اشاره کرد.

ادبیات

نوشتار اصلی: تاریخ ادبیات فارسی


ادبیات پارسی به ادبیاتی گفته می‌شود که به زبان فارسی نوشته شده باشد. ادبیات فارسی تاریخی هزار و صد ساله دارد. شعر فارسی و نثر فارسی دو گونه اصلی در ادب فارسی هستند. برخی کتابهای قدیمی در موضوعات غیرادبی مانند تاریخ، مناجات و علوم گوناگون نیز دارای ارزش ادبی هستند و با گذشت زمان در زمره ادبیات فارسی قرار گرفته‌اند.

آوازه برخی شاعران و نویسندگان ایرانی از مرزهای ایران فراتر رفته‌است. شاعران و نویسندگانی نظیر فردوسی، سعدی، حافظ شیرازی، مولوی، عمر خیام و نظامی شهرتی جهانی دارند. در میان چهره‌های شناخته شده ادبیات معاصر فارسی در جهان می‌توان به صادق هدایت در داستان و احمد شاملو در شعر اشاره کرد.

طراحی محیط

معماری

نوشتار اصلی: معماری ایرانی
نوشتار(های) وابسته: معماری هخامنشیان

معماری ایران دارای ویژگی‌هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزش هایی ویژه برخوردار است. ویژگی‌هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، انواع سازه، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است. سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. معماری ایرانی همچنین ویژگی هایی منحصر به فرد در بعضی زمینه ها دارد که باعث معرفی دستاورد هایی جدید به دنیای معماری شد.از جمله:
فضا سازی های خاص مانند ایوان، گنبدخانه، حیاط ایرانی و..
سازه های پیشرفته مانند انواع قوس های دو و سه مرکزی، انواع گنبد، انواع گوشه سازی و ...
کاربری هایی ویژه مانند باغ
مفاهیم ویژه با تعاریفی متفاوت مانند تزیینات هندسی، درون گرایی، برون گرایی، الگوواره های طراحی و ...


معماری هخامنشیان به دست‌آوردهای ایرانیان هخامنشی در ساخت شهرهای دیدنی و جذاب (تخت جمشید، شوش، هگمتانه)، معابد برای عبادت و گردهمایی‌های اجتماعی (مانند معابد زرتشتی) و آرامگاه پادشاهان گذشته (مانند آرامگاه کورش بزرگ) اشاره دارد. از ویژگی‌های بنیادین این معماری می‌توان به ترکیب خود با عناصر مادها، آشوری، یونانی و آسیایی اشاره کرد. میراث معماری هخامنشی با گسترش امپراتوری در حدود ۵۵۰ پیش از میلاد، شروع شد. با ظهور دومین امپراتوری ایرانی یعنی امپراتوری ساسانی (۲۲۴-۶۲۴ میلادی) سنت‌های هخامنشی با ساخت معابد مخصوص آتش و قصرهای عظیم دوباره زنده شد.

باغ ایرانی

نوشتار اصلی: باغ ایرانی


باغ ایرانی به ساختار و طراحی منحصر به فرد آن اشاره دارد. باغ ایرانی پاسارگاد را ریشهٔ معماری این باغ‌ها دانسته‌اند. کوروش بزرگ شخصاً دستور داده بود که باغ پاسارگاد چگونه ایجاد شود و درخت‌ها نیز به چه شکل کاشته شوند و در واقع هندسی‌سازی باغ و شکل و شمایل آن از دیدگاه که کوروش به باغ ایرانی گرفته شده‌است. در دورهٔ ساسانیان نیز باغ‌ها در جلوی کاخ‌ها و معابد شکل گرفتند و این موضوع در دورهٔ اسلامی نیز ادامه یافت.[۱] این باغ‌ها عنوان یک ساختار کامل، بیانگر رابطهٔ تنگاتنگ میان بستر فرهنگی و طبیعی است و نشانه‌ای از سازگار نمودن و همسو کردن نیازهای انسان و طبیعت است. در گذشته باغ ایرانی بروز توان نهفتهٔ محیط و ادراک پیچیدگی‌های آن بود. خالق باغ با اتکا به دانش تجربی خود فضایی را ایجاد می‌کرد که باعث بقاء و پویایی بستر طبیعی می‌شد.[۲] در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) در ۳۵امین نشست یونسکو روی هم رفته ۹ باغ ایرانی به عنوان میراث جهانی یونسکو پذیرفته شدند. این باغ‌ها دربرگیرنده‌ی باغ‌های ایرانی پاسارگاد، ارم، چهلستون، فین، عباس‌آباد، شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور، اکبریه می‌باشد.[۳]

خوش‌نویسی

 
قطعه خط شکسته‌نستعلیق اثر سید علی‌اکبر گلستانه، ۱۳۱۶ هـ. ق، متن قطعه بیتی از سعدی شیرازی است که می‌فرماید: ای که نصیحتم کنی کز پی نیکوان مرو / عشق حقیقت است اگر حمل مجاز می‌کنی. در این اثر خوشنویس، کلمهٔ «اگر» راحذف کرده‌است.
نوشتار اصلی: خوشنویسی ایرانی


خوشنویسی ایرانی بخشی از خوشنویسی اسلامی است که در ایران و سرزمین‌های وابسته یا تحت نفوذ او همچون کشورهای آسیای میانه، افغانستان و شبه قاره هند به تدریج حول محور شکل گرفت. و نه تنها از مفاخر هنر ایرانی بلکه از مفاخر هنر اسلامی و حتا هنر جهان به شمار می‌رود.از آخرین خطوط ابداعی خوشنویسی ایرانی می توان به خط معلی ابداع شده توسط حمید عجمی و خط سبحان ابداع شده توسط سبحان مهرداد محمدپور اشاره کرد.

سینما

 
سینما پرسیا شیراز
نوشتار اصلی: سینمای ایران


نخستین دوربین فیلم‌برداری در زمان مظفرالدین‌شاه به ایران آمد. نخستین فیلم صدادار فارسی، فیلم دختر لر بود که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی توسط عبدالحسین سپنتا ساخته شد. ورود نخستین دستگاه ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید، هر چند ساخت اولین سالن سینمای عمومی تا سال ۱۲۹۱ اتفاق نیفتاد. تا سال ۱۳۰۸ هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندک سینماهای تاسیس شده به نمایش فیلم‌های غربی که در مواردی زیر نویس فارسی داشتند می‌پرداختند. نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام «آبی و رابی» در سال ۱۳۰۸ توسط با فیلمبرداری ساخته شد.

صنایع دستی

زری‌بافی

در فرهنگ دکتر معین آمده‌است: زری یعنی پارچهٔ ساخته شده از زر (طلا). پارچه‌ای که پودهای آن از طلا است. زری یا زربفت پارچه‌ای ظریف و بسیار گران بهاست که چله یا تار آن از ابریشم خالص است و پودهای آن ابریشم رنگی و یکی از پودها، نخ گلابتون است که می‌تواند زرین یا سیمین باشد. زری نفیس‌ترین و افسانه‌ای ‌ترین منسوج ایرانی که در روزگار رونق و رواج خود شهرتی عالمگیر داشته و هم‌اکنون نمونه‌هایی از آن زینت‌بخش موزه‌ها و سایر مراکز هنری ایران و دیگر کشورهای جهان است و دارای سابقه‌ای طولانی از لحاظ بافت و تولید می‌باشد. بافت پارچه‌هایی که در متن و نقوش آن‌ها، نخ‌های گلابتون به کار گرفته شده بنا به روایات تاریخی به هفت هزار سال پیش می‌رسد.

خاتم کاری

مینا کاری

نقش‌برجسته و مجسمه سازی

 
نقش‌برجسته‌های تخت جمشید

دیگر


:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

فرهنگ ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
Mehmooni2.jpg
 

عوامل اصلی شکل گرفتن فرهنگ ایران را می‌توان در امپراتوری پارسیان (هخامنشیان)، دوران شاهنشاهی ساسانیان، ، حملات مغول و دوران صفوی جستجو کرد. برای شناخت فرهنگ ایران باید به کشورهای مستقلی که در پیرامون ایران هستند نیز نگریست. افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و حتی ارمنستان و گرجستان و همچنین کردهای عراق و ترکیه و پاکستان همگی کم یا زیاد گوشه‌ای از فرهنگ ایران را به ارث برده‌اند. حتی سرود ملی پاکستان به زبان پارسی است.[۱]

در مجموع می‌توان عناصر فرهنگ ایرانی را که فراتر از مرزهای سیاسی ایران است به اختصار چنین برشمرد: ۱- زبان پارسی و دیگر زبان‌های ایرانی ۲- اعیاد ملی از جمله نوروز و شب یلدا و تقویم هجری شمسی ۳- دین اسلام و به ویژه مذهب تشیع ۴- دین‌ها و آیین‌های زرتشتی، مهرپرستی و ۵- هنر ایرانی (ادبیات و شعر پارسی، معماری ایرانی و غذای ایرانی)، ۶-فرهنگهای محلی اقوام ایرانی

 

 

نقاط ضعف

در اثر حملات بسیار گسترده‌ای که بر ایران در طول تاریخ وارد شده‌است و در کنار آن آب و هوای گرم و خشک ایران، فرهنگ ایران دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌است. منظور از حمله، تهاجمی است که به سلطه قومی خارجی با منافع متفاوت، و تامین اهداف آن قوم برای مدتی طولانی منتهی شده‌است (که حملات اسکندر مقدونی، اعراب و مغولها از این دسته‌اند یعنی سه حملهٔ بزرگ همراه با تهاجم فرهنگی در تاریخ ایران). حملاتی که به سلطه قوم خارجی با منافع متفاوت منجر می‌شود به صورت‌های گوناگون بر فرهنگ یک کشور تأثیر می‌گذارد که می‌توان به ایجاد ترس و روحیه محافظه کاری و در کنار آن افزایش خشونت در جامعه و همچنین ورود فرهنگ و زبان بیگانه اشاره کرد.[۲].

عناصر اصلی فرهنگ ایرانی

نوروز و تقویم هجری خورشیدی: نوروز از جشن‌های باستانی ایرانیان است که امروزه در محدوده جغرافیایی فلات ایران یعنی در کشورهای ایران، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و بخش‌های کردنشین کشورهای عراق و ترکیه و سوریه، در روز ۱ فروردین (۲۱ مارس) هرسال بر‌گزار می‌شود. برگزاری جشن نوروز همچنین در زنگبار واقع در آفریقای شرقی که در قدیم سکونتگاه ایرانیان مهاجر بوده رواج دارد. از جشن‌های متعددی که در ایران باستان مرسوم بوده، یا از جشن‌های اندکی که از آن عهد به یادگار مانده، هیچ یک به طول و تفصیل نوروز نیست. نوروز جشنی است که یک جشن کوچک‌تر (چهارشنبه سوری) به پیشواز آن می‌آید و جشنی دیگر (سیزده به در) به بدرقه آن. و نماد آن انداختن سفره هفت سین است.[۴] در تقویم جلالی روز اول سال طوری تنظیم می‌شده‌است که با اعتدال ربیعی همگام شود و در نتیجه سال‌ها ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز داشته‌اند. تقویم رسمی ایران و بر اساس تقویم جلالی ساخته شده‌اند ولی هم طول ماه‌هایشان و هم مبدأ تاریخشان با تقویم جلالی متفاوت است.[۳]

زبان پارسی (دری و تاجیک):فارسی، پارسی، یا فارسی دری (در برخی متون قدیم: پارسی دری) زبان رسمی کشور ایران و تاجکستان و یکی از زبان‌های رسمی کشور افغانستان است. در ایران نزدیک به ۷۰ میلیون، در افغانستان ۲۰ میلیون، در تاجیکستان ۵ میلیون، و در ازبکستان پیرامون ۷ میلیون نفر سخنور دارد. زبان فارسی گویش‌ورانی نیز در هندوستان و پاکستان دارد (نگا:زبان فارسی در شبه قاره هندوستان). رویهمرفته می‌توان شمار فارسی‌دانان جهان را پیرامون ۱۱۰ میلیون نفر برآورد کرد. با وجود اینکه فارسی در حال حاضر زبان رسمی پاکستان نیست. ولی قبل از استعمار انگلیس. زبان رسمی و فرهنگی شبه‌قاره هند در زمان سلسله گورکانیان یا امپراتوری مغولی هند بوده‌است. زبان رسمی کنونی پاکستان، اردو است که در واقع «ایرانی‌شده» زبان هندی و به شدت تحت تأثیر فارسی است و واژه‌های فارسی بسیار زیادی در آن موجود می‌باشد. اکنون نیز به عنوان یک زبان فاخر در بین نخبگان به خصوص در زمینه هنر و موسیقی (موسیقی قوالی) رواج دارد. به خاطر تأثیر بسیار زیاد زبان فارسی در پاکستان، بنیان‌گذاران پاکستان تصمیم گرفتند که سرود ملی کاملاً به زبان فارسی سروده شود. در زبان فارسی به خط فارسی حدود ۳۲ حرف اصلی وجود دارد که به مجموع آنها الفبای فارسی گفته می‌شود.[۴]

اسلام و مذهب تشیع و شاخه‌های مختلف آن: اکثریت ایرانیان بعد از حمله اعراب در طول زمان به آیین اسلام گرویدند و مسلمان شدند. مسلمانان بر این باورند که خدا مستقیماً بر بسیاری از پیامبران وحی فرستاده و محمد آخرین آنها است. نزدیک به هشتادوهشت درصدایرانیان شیعه می‌باشند. دودرصد غیره و ده درصد اهل سنت دور تادور ایران اهل سنت هستند. شیعیان علاوه بر سه اصل دین توحید، نبوت و معاد به دو اصل دیگر یعنی عدل و امامت نیز باور دارند. در حالی که مذهب شیعه دسته کم از قرن دوم هجری با این نام به معنای پیرو شناخته شده بود و در زمان امام ششم شیعیان رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، ولی گسترش و ظهور شیعه دوازده امامه به سبک فعلی از زمان حکومت صفوی در ایران انجام شد که شیعه را مذهب رسمی ایران اعلام نمودند و از تشیع به عنوان ابزاری برای تمرکزقدرت استفاده نمودند. این مساله که ایرانیان به طور تاریخی به اینکه پادشاهان باید فر شاهنشهی داشته باشند و خون شاهنشهی باید در رگ هایشان جاری باشد اعتقاد داشته‌اند[۵]، در نزدیک شدن فرهنگ شیعه و ایرانی بسیار موثر بوده‌است. به دلیل گسترش تشیع و شکل گیری فعلی آن در زمان پادشاهان صفوی و توسط ایرانیان، فرهنگ ایرانی و شیعه اشتراکات فراوانی دارد.

فرهنگ آذری:با آمدن اقوام آریایی به فلات ایران، اقوام بومی آذربایجان با ایشان آمیخته شدند و در یک اتحاد، پادشاهی ماد را به وجود آوردند. از آن تاریخ به بعد آذربایجان قسمتی از ایران بود و پس از حمله اعراب به ایران در قرنهای ابتدایی ورود اسلام به ایران آذربایجان از کانونهای عمده مقاومت وشورش ایرانیان در برابر اعراب بود. از حدود قرن پنجم هجری به بعد، حوادث متناوب یکی بعد از دیگری آذربایجان را آماج تهاجمات پیاپی قرار داد. بعد از سلجوقیان، دورِ سلسله جنبانی ترکان آتابای یا اتابکان آغاز و با نفوذ این اقوام و گسترش زبان ترکی، سیطرهٔ زبان آذری که بازمانده و متحول شدهٔ زبان مادها بود، محدود و رفته رفته رو به کاهش نهاد. با ادامه تسلط ترکان در دوران اتابکان باز هم عده ترک‌ها در سرزمین آذربایجان فزونی یافت و مآلاً زبان ترکی رونق بیشتری گرفت. در دوران مغول‌ها که بیشتر سربازان آنان ترک بودند و آذربایجان را تختگاه خود قرار دادند بازهم به نفوذ ترکان افزوده شد.[۶]

بعدها از زمان صفویان که خود به نوعی برخاسته از قوم مغول بودندو ورود اقوام قزلباش و اقوام دگر به آن دیار آذربایجان از اهمیتی مضاعف برخوردار گشت و فرهنگ جدید آذربایجان که تأثیر گرفته از تاریخ پر فراز و نشیب خود بوده‌است، تأثیری شگرف بر تاریخ و فرهنگ ایران گذاشته‌است.

زبان و فرهنگ کردی: بیشتر تاریخ شناسان پر آوازه براین باورند که، کردهای امروز نوادگان مادهای دیروزند. این نکته که که زبان کردی بازماندهٔ زبان ماد است، و التزاما کردهای امروزی هم استمراری از مادهای باستان هستند، تا زمانی که زبان مادی بدرستی شناخته نشده، کماکان یک فرضیه باقی می‌ماند[۷][۸]. آیین‌های ایرانی، مانند نوروز، مهرگان، و سده، میان کردان با شکوه بی‌مانندی برپا می‌گردد و تا امروز هم در میان گروه‌های بزرگی از کردان که به فرقه‌های کهن دینی این سرزمین منسوبند، ردپای بسیاری از باورهای «مغانی»، «مزدکی»، «زروانی» و «مانوی» دیده می‌شود که نمادی از اعتقاد مشترک باستانی آنان با کیش‌های ملی ایرانی می‌باشد[۹]. موسیقی کردی بخش بزرگی از موسیقی فعلی ایران را تشکیل می‌دهد و بسیاری از مشهورترین خواننده هاو گروههای موسیقی سنتی داخل ایران، از کردستان می‌باشند.

دین زرتشتی

آیین میتراییسم یا مهرپرستی: مِهرپرستی یا آیین مهر یا میترائیسم بر پایه پرستش ایزد ایرانی مهر (میترا) بنیاد شده بود. به دلیل ارزش‌مندی آفتاب در این دین برخی نیز این دین را آفتاب‌پرستی دانسته‌اند. از زمانهای دور پیش از تاریخ ایرانیان پیرو آیین مهر یا کیش بغانی بودند. آیین مهر یک دین یا قانون تدوین شده نیست آیین و سنتی است که آغاز آن تاریک است. اولین گروه آریایی‌هایی که وارد فلات ایران شدند در پیمان نامه‌های میان خود به میترا سوگند می‌خوردند.[۱۰] بسیاری از جشن‌های و سنن ایرانی ریشه در میتراییسم دارد به طور مثال شب یلدا ریشه در اعتقاد ایرانیان به تولد میترا در این زمان دارد. روزها تا این شب کوتاه می‌شوند و بعد از این شب شروع به طولانی شدن می‌کنند. این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده‌است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.[۱۱]


:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

فرهنگ ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
Mehmooni2.jpg
 

عوامل اصلی شکل گرفتن فرهنگ ایران را می‌توان در امپراتوری پارسیان (هخامنشیان)، دوران شاهنشاهی ساسانیان، ، حملات مغول و دوران صفوی جستجو کرد. برای شناخت فرهنگ ایران باید به کشورهای مستقلی که در پیرامون ایران هستند نیز نگریست. افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و حتی ارمنستان و گرجستان و همچنین کردهای عراق و ترکیه و پاکستان همگی کم یا زیاد گوشه‌ای از فرهنگ ایران را به ارث برده‌اند. حتی سرود ملی پاکستان به زبان پارسی است.[۱]

در مجموع می‌توان عناصر فرهنگ ایرانی را که فراتر از مرزهای سیاسی ایران است به اختصار چنین برشمرد: ۱- زبان پارسی و دیگر زبان‌های ایرانی ۲- اعیاد ملی از جمله نوروز و شب یلدا و تقویم هجری شمسی ۳- دین اسلام و به ویژه مذهب تشیع ۴- دین‌ها و آیین‌های زرتشتی، مهرپرستی و ۵- هنر ایرانی (ادبیات و شعر پارسی، معماری ایرانی و غذای ایرانی)، ۶-فرهنگهای محلی اقوام ایرانی

 

 

نقاط ضعف

در اثر حملات بسیار گسترده‌ای که بر ایران در طول تاریخ وارد شده‌است و در کنار آن آب و هوای گرم و خشک ایران، فرهنگ ایران دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌است. منظور از حمله، تهاجمی است که به سلطه قومی خارجی با منافع متفاوت، و تامین اهداف آن قوم برای مدتی طولانی منتهی شده‌است (که حملات اسکندر مقدونی، اعراب و مغولها از این دسته‌اند یعنی سه حملهٔ بزرگ همراه با تهاجم فرهنگی در تاریخ ایران). حملاتی که به سلطه قوم خارجی با منافع متفاوت منجر می‌شود به صورت‌های گوناگون بر فرهنگ یک کشور تأثیر می‌گذارد که می‌توان به ایجاد ترس و روحیه محافظه کاری و در کنار آن افزایش خشونت در جامعه و همچنین ورود فرهنگ و زبان بیگانه اشاره کرد.[۲].

عناصر اصلی فرهنگ ایرانی

نوروز و تقویم هجری خورشیدی: نوروز از جشن‌های باستانی ایرانیان است که امروزه در محدوده جغرافیایی فلات ایران یعنی در کشورهای ایران، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و بخش‌های کردنشین کشورهای عراق و ترکیه و سوریه، در روز ۱ فروردین (۲۱ مارس) هرسال بر‌گزار می‌شود. برگزاری جشن نوروز همچنین در زنگبار واقع در آفریقای شرقی که در قدیم سکونتگاه ایرانیان مهاجر بوده رواج دارد. از جشن‌های متعددی که در ایران باستان مرسوم بوده، یا از جشن‌های اندکی که از آن عهد به یادگار مانده، هیچ یک به طول و تفصیل نوروز نیست. نوروز جشنی است که یک جشن کوچک‌تر (چهارشنبه سوری) به پیشواز آن می‌آید و جشنی دیگر (سیزده به در) به بدرقه آن. و نماد آن انداختن سفره هفت سین است.[۴] در تقویم جلالی روز اول سال طوری تنظیم می‌شده‌است که با اعتدال ربیعی همگام شود و در نتیجه سال‌ها ۳۶۵ یا ۳۶۶ روز داشته‌اند. تقویم رسمی ایران و بر اساس تقویم جلالی ساخته شده‌اند ولی هم طول ماه‌هایشان و هم مبدأ تاریخشان با تقویم جلالی متفاوت است.[۳]

زبان پارسی (دری و تاجیک):فارسی، پارسی، یا فارسی دری (در برخی متون قدیم: پارسی دری) زبان رسمی کشور ایران و تاجکستان و یکی از زبان‌های رسمی کشور افغانستان است. در ایران نزدیک به ۷۰ میلیون، در افغانستان ۲۰ میلیون، در تاجیکستان ۵ میلیون، و در ازبکستان پیرامون ۷ میلیون نفر سخنور دارد. زبان فارسی گویش‌ورانی نیز در هندوستان و پاکستان دارد (نگا:زبان فارسی در شبه قاره هندوستان). رویهمرفته می‌توان شمار فارسی‌دانان جهان را پیرامون ۱۱۰ میلیون نفر برآورد کرد. با وجود اینکه فارسی در حال حاضر زبان رسمی پاکستان نیست. ولی قبل از استعمار انگلیس. زبان رسمی و فرهنگی شبه‌قاره هند در زمان سلسله گورکانیان یا امپراتوری مغولی هند بوده‌است. زبان رسمی کنونی پاکستان، اردو است که در واقع «ایرانی‌شده» زبان هندی و به شدت تحت تأثیر فارسی است و واژه‌های فارسی بسیار زیادی در آن موجود می‌باشد. اکنون نیز به عنوان یک زبان فاخر در بین نخبگان به خصوص در زمینه هنر و موسیقی (موسیقی قوالی) رواج دارد. به خاطر تأثیر بسیار زیاد زبان فارسی در پاکستان، بنیان‌گذاران پاکستان تصمیم گرفتند که سرود ملی کاملاً به زبان فارسی سروده شود. در زبان فارسی به خط فارسی حدود ۳۲ حرف اصلی وجود دارد که به مجموع آنها الفبای فارسی گفته می‌شود.[۴]

اسلام و مذهب تشیع و شاخه‌های مختلف آن: اکثریت ایرانیان بعد از حمله اعراب در طول زمان به آیین اسلام گرویدند و مسلمان شدند. مسلمانان بر این باورند که خدا مستقیماً بر بسیاری از پیامبران وحی فرستاده و محمد آخرین آنها است. نزدیک به هشتادوهشت درصدایرانیان شیعه می‌باشند. دودرصد غیره و ده درصد اهل سنت دور تادور ایران اهل سنت هستند. شیعیان علاوه بر سه اصل دین توحید، نبوت و معاد به دو اصل دیگر یعنی عدل و امامت نیز باور دارند. در حالی که مذهب شیعه دسته کم از قرن دوم هجری با این نام به معنای پیرو شناخته شده بود و در زمان امام ششم شیعیان رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، ولی گسترش و ظهور شیعه دوازده امامه به سبک فعلی از زمان حکومت صفوی در ایران انجام شد که شیعه را مذهب رسمی ایران اعلام نمودند و از تشیع به عنوان ابزاری برای تمرکزقدرت استفاده نمودند. این مساله که ایرانیان به طور تاریخی به اینکه پادشاهان باید فر شاهنشهی داشته باشند و خون شاهنشهی باید در رگ هایشان جاری باشد اعتقاد داشته‌اند[۵]، در نزدیک شدن فرهنگ شیعه و ایرانی بسیار موثر بوده‌است. به دلیل گسترش تشیع و شکل گیری فعلی آن در زمان پادشاهان صفوی و توسط ایرانیان، فرهنگ ایرانی و شیعه اشتراکات فراوانی دارد.

فرهنگ آذری:با آمدن اقوام آریایی به فلات ایران، اقوام بومی آذربایجان با ایشان آمیخته شدند و در یک اتحاد، پادشاهی ماد را به وجود آوردند. از آن تاریخ به بعد آذربایجان قسمتی از ایران بود و پس از حمله اعراب به ایران در قرنهای ابتدایی ورود اسلام به ایران آذربایجان از کانونهای عمده مقاومت وشورش ایرانیان در برابر اعراب بود. از حدود قرن پنجم هجری به بعد، حوادث متناوب یکی بعد از دیگری آذربایجان را آماج تهاجمات پیاپی قرار داد. بعد از سلجوقیان، دورِ سلسله جنبانی ترکان آتابای یا اتابکان آغاز و با نفوذ این اقوام و گسترش زبان ترکی، سیطرهٔ زبان آذری که بازمانده و متحول شدهٔ زبان مادها بود، محدود و رفته رفته رو به کاهش نهاد. با ادامه تسلط ترکان در دوران اتابکان باز هم عده ترک‌ها در سرزمین آذربایجان فزونی یافت و مآلاً زبان ترکی رونق بیشتری گرفت. در دوران مغول‌ها که بیشتر سربازان آنان ترک بودند و آذربایجان را تختگاه خود قرار دادند بازهم به نفوذ ترکان افزوده شد.[۶]

بعدها از زمان صفویان که خود به نوعی برخاسته از قوم مغول بودندو ورود اقوام قزلباش و اقوام دگر به آن دیار آذربایجان از اهمیتی مضاعف برخوردار گشت و فرهنگ جدید آذربایجان که تأثیر گرفته از تاریخ پر فراز و نشیب خود بوده‌است، تأثیری شگرف بر تاریخ و فرهنگ ایران گذاشته‌است.

زبان و فرهنگ کردی: بیشتر تاریخ شناسان پر آوازه براین باورند که، کردهای امروز نوادگان مادهای دیروزند. این نکته که که زبان کردی بازماندهٔ زبان ماد است، و التزاما کردهای امروزی هم استمراری از مادهای باستان هستند، تا زمانی که زبان مادی بدرستی شناخته نشده، کماکان یک فرضیه باقی می‌ماند[۷][۸]. آیین‌های ایرانی، مانند نوروز، مهرگان، و سده، میان کردان با شکوه بی‌مانندی برپا می‌گردد و تا امروز هم در میان گروه‌های بزرگی از کردان که به فرقه‌های کهن دینی این سرزمین منسوبند، ردپای بسیاری از باورهای «مغانی»، «مزدکی»، «زروانی» و «مانوی» دیده می‌شود که نمادی از اعتقاد مشترک باستانی آنان با کیش‌های ملی ایرانی می‌باشد[۹]. موسیقی کردی بخش بزرگی از موسیقی فعلی ایران را تشکیل می‌دهد و بسیاری از مشهورترین خواننده هاو گروههای موسیقی سنتی داخل ایران، از کردستان می‌باشند.

دین زرتشتی

آیین میتراییسم یا مهرپرستی: مِهرپرستی یا آیین مهر یا میترائیسم بر پایه پرستش ایزد ایرانی مهر (میترا) بنیاد شده بود. به دلیل ارزش‌مندی آفتاب در این دین برخی نیز این دین را آفتاب‌پرستی دانسته‌اند. از زمانهای دور پیش از تاریخ ایرانیان پیرو آیین مهر یا کیش بغانی بودند. آیین مهر یک دین یا قانون تدوین شده نیست آیین و سنتی است که آغاز آن تاریک است. اولین گروه آریایی‌هایی که وارد فلات ایران شدند در پیمان نامه‌های میان خود به میترا سوگند می‌خوردند.[۱۰] بسیاری از جشن‌های و سنن ایرانی ریشه در میتراییسم دارد به طور مثال شب یلدا ریشه در اعتقاد ایرانیان به تولد میترا در این زمان دارد. روزها تا این شب کوتاه می‌شوند و بعد از این شب شروع به طولانی شدن می‌کنند. این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده‌است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.[۱۱]


:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خانم نصوحی
یک شنبه 6 مهر 1393

فهرست کوه‌های ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

فهرست کوه‌های ایران

 

 

آ

نام کوهارتفاع (متر)رشته‌کوهشهرستان/شهراستان
اغ داغ ۳۳۲۱ رشته‌کوه‌های آذربایجان   اردبیل
آبیدر ۲۵۲۶ زاگرس سنندج کردستان
آتشکوه ۳۸۵۰ البرز مرکزی    
       
آزاد کوه ۴۳۵۵ البرز مرکزی   مازندران
آسماری        
آسمان دول        
       
       
آغ داغ       آذربایجان شرقی
       
قله آق‌داغ ۳۳۰۳ (۳۲۵۰)     اردبیل
۲۸۷۸     قزوین
۳۲۱۰     خراسان
      مرکزی
       
۲۸۳۱     خراسان

الف

نام کوهارتفاع (متر)رشته‌کوهشهرستان/شهراستان
       
       
       
       
اشتران کوه
(قله سن بران)
۴۱۵۰ رشته‌کوه زاگرس ازنا لرستان
       
اکوز داغی       آذربایجان شرقی
البرز]]   رشته‌کوه‌های البرز   مازندران، گیلان،
تهران، البرز،
قزوین و سمنان
۲۸۰۴     خراسان
الوند ۳۵۷۴ رشته‌کوه زاگرس مرکزی همدان همدان
۳۸۱۴ رشته‌کوه زاگرس مرکزی فریدونشهر اصفهان
امامزاده قاسم ۲۵۱۰ ارتفاعات ایلمستان   مازندران
امیرالمؤمنین ۳۰۷۱ زاگرس مرکزی رفسنجان کرمان
امروله   زاگرس مرکزی صحنه کرمانشاه
اناران        
انبوه        
       
       
       
       
       
       
اوریان       آذربایجان شرقی
کوه اورین ۳۶۵۰   خوی آذربایجان غربی
ایلوک ۳۲۰۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان

ب

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
بدر ۳۳۵۰ زاگرس قروه کردستان
       
بابا هور     دورود لرستان
       
      خراسان رضوی
بازارک       تهران
باشوان        
باغ بالا ۳۷۷۵     کرمان
۲۶۱۲   بیرجند خراسان جنوبی
باغ شاه ۲۷۲۳   رابُر کرمان
بحر آسمان ۳۸۷۶   جیرفت کرمان
       
برآفتاب        
       
       
برده زرد       آذربایجان غربی
۲۶۵۰   دلفان لرستان
       
بزقوش ۳۳۰۶     آذربایجان شرقی
بزمان ۳۵۰۳     سیستان و بلوچستان
       
بل ۳۹۴۳ رشته‌کوه زاگرس اقلید فارس
بلقیس       آذربایجان غربی
بلقیس ۳۳۳۲ رشته‌کوه‌های اذربایجان   زنجان
۲۰۴۸   رابُر کرمان
       
۲۳۷۰   سقز کردستان
۲۶۲۳ زاگرس ابهر زنجان
       
       
بهارک        
       
۲۸۰۰ پیش کوه‌های زاگرس مرکزی خمین مرکزی
بینالود ۳۲۱۱   خراسان رضوی
بیستون   رشته‌کوه زاگرس بیستون کرمانشاه

پ

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
پازنان        
       
       
پراو ۳۳۵۷ رشته‌کوه زاگرس کرمانشاه کرمانشاه
       
       
       
       
پلنگ کوه        
پلوار ۴۲۰۰     کرمان
پنج انگشت        
       
       
پهنه‌حصار        
پیرغریب       چهارمحال و بختیاری
پیر محمد       آذربایجان غربی
       
       

ت

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
       
       
       
       
       
تخت رستم ۱۳۱۸     مرکزی
تخت سلیمان ۴۶۵۹ منطقه تخت سلیمان   آذربایجان غربی
ترجان        
تسیخه       اصفهان
تفتان ۳۹۴۱     سیستان و بلوچستان
      زنجان
تمندر       لرستان
       
توچال ۳۹۶۰ البرز مرکزی   تهران
       
       
       
۴۵۰۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
۲۲۲۷   بوکان آذربایجان غربی

ث

ج

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
2730   سقز کردستان
       
       
       
       
جوپار ۴۱۳۵     کرمان
      زنجان
      چهارمحال و بختیاری

چ

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
چاخار       آذربایجان شرقی
       
       
       
       
       
چله‌خانه ۲۵۵۰ رشته‌کوه‌های آذربایجان   آذربایجان غربی
       
       
چنگ الماس        
       
       
       
چهل چشمه ۳۱۷۳     کردستان
       
  ۳۱۷۳     کردستان
چهل نابالغان        

ح

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
       
۲۰۷۱   رابر کرمان
       
حسینی
       
حلوا       هرمزگان
       
۴۳۱۱ زاگرس - دنا سی سخت کهکیلویه و بویر احمد
       

خ

نام کوهارتفاعرشته کوهشهرستان/شهراستان
خرونرو ۳۶۵۲ البرز سوادکوه-ساری مازندران
       
خبر ۳۸۵۹   بافت کرمان
       
       
خرگوشان        
خرسنگ ۴۱۰۰ البرز مرکزی    
خشچال ۴۱۸۰ البرز غربی   قزوین
      اردبیل
خلنو   البرز مرکزی   تهران
       
خواجه (اوشیدا) ۶۹۰     سیستان و بلوچستان
      زنجان

د

Damavand in winter.jpg
 
نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
داراب شاه 3920 رشته‌کوه دالان کوه داران اصفهان
داربید        
       
       
دالانپر       آذربایجان غربی
دالاهو 2850 رشته‌کوه زاگرس کرند غرب کرمانشاه
۳۲۶۲ زاگرس مرکزی سیرجان - پاریز کرمان
       
       
       
درفک ۲۷۵۰ یا ۲۷۳۳ رشته‌کوه البرز غربی   گیلان
       
دره غول ۳۵۰۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
دری ۳۹۵۰ رشته‌کوه زاگرس فریدونشهر اصفهان
       
       
دماوند ۵۶۷۱ کوههای البرز میانی آمل مازندران
       
       
دنا ۴۴۰۹ کوه‌های زاگرس   کهگیلویه و بویراحمد
دوپازا       آذربایجان غربی
       
       
  رشته‌کوه زاگرس   ایلام
۳۳۵۰ رشته کوه زاگرس سنقروکلیایی کرمانشاه
3200 رشته‌کوه زاگرس   یزد

ر

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
2583 رامند دانسفهان قزوین
       
       
       
       
       

ز

 
نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
       
       
زردکوه ۴۲۲۱ کوه‌های زاگرس   چهارمحال و بختیاری
       
زیارتگاه        
۳۴۵۲     تهران
کوه گوی زنگی ۲۹۰۰   مرند  

ژ

س

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
سماموس ۳۶۷۸ رشته‌کوه البرز   گیلان
       
      چهارمحال و بختیاری
سالن‌کوه ۲۶۵۰ زاگرس دزفول خوزستان
       
سامله        
       
سبزکوه ۲۷۵۷     خراسان جنوبی
سبلان ۴۸۱۱     اردبیل
سراج الدین       کردستان
       
       
       
       
       
       
       
       
       
سفیدکوه ۳۴۸۲ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
       
       
       
       
       
       
       
سوره       اصفهان
سهند ٣٧٠٧   مراغه - تبریز آذربایجان شرقی
سه‌پایه       تهران
سه‌طبله ۳۶۶۹ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
سیاسرد       چهارمحال و بختیاری
سیالان ۴۲۵۰ البرز غربی   مازندران و قزوین
       
سیاهکوه ۳۲۵۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
       
سیاه کوه ۳۴۵۰     آذربایجان غربی
سیاه کوه   کوه‌های مرکزی ایران سیرجان کرمان
سیخه ۳۲۵۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
سید محمد       اصفهان
۳۱۰۰ زاگرس
امام زاده عبدالله کوههای منگشت
باغملک خوزستان
۳۳۰۰ زاگرس
امام زاده عبدالله کوههای منگشت
باغملک خوزستان

ش

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
شاه البرز ۴۲۰۰ البرز غربی    
شاه‌نشین        
شهباز ۳۳۰۰ زاگرس شازند مرکزی
۴۰۴۰ لاله زار رابر کرمان
شاه جهان 3350 شیروان خراسان شمالی
       
       
شاهان‌کوه ۴۰۵۰ رشته‌کوه زاگرس فریدونشهر اصفهان
شاهو ۳۳۹۰ رشته‌کوه زاگرس پاوه کرمانشاه
       
       
شور شیرین        
       
       
       
       
شیربرفی   رشته‌کوه زاگرس بروجرد لرستان

ص

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
       
صفه       اصفهان

ض

ط

ظ

ع

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
       
۴۰۱۰ البرز مرکزی آمل/روستای نوا مازندران
عجم ۳۰۰۹     اردبیل
       
عظیمیه        
علمدار ۳۱۵۵     آذربایجان شرقی
علم‌کوه ۴۸۵۰ منطقه تخت سلیمان    
۲۱۵۷   جلفا آذربایجان شرقی
       
       
عون بن علی       آذربایجان شرقی

غ

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
غزال        
غزان ۲۳۵۰ رشته‌کوه‌های الله اکبر   آذربایجان غربی
غوزی        

ف

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
فارغان ۳۲۶۷     هرمزگان
فردان ۳۹۶۰ رشته‌کوه زاگرس فریدونشهر اصفهان
فرنگ        
       

ق

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
قولی داشی ۲2۵۰ صلوات داغی مغان   اردبیل
۲۶۵۰     آذربایجان غربی
۲۹۱۵ کوه‌های مرکزی ایران سیرجان کرمان
       
       
قالی کوه ۴۳۹۰ رشته‌کوه‌های زاگرس مرکزی الیگودرز لرستان
قبله ۳۳۶۸     کرمان
قبله       اصفهان
۳۲۱۰ رشته‌کوه‌های اذربایجان   آذربایجان شرقی
       
       
       
       
قرمزی       خراسان شمالی
۲۸۷۰ رشته‌کوه‌های آذربایجان   آذربایجان شرقی
قره داغ ۳۷۷۶     آذربایجان غربی
قره دره        
۳۳۴۷     آذربایجان شرقی
قزل ارسلان ۳۲۵۰ کوهستان الوند تویسرکان همدان
       
       
       
قلاقیران       ایلام
قلعه فردوس       خراسان جنوبی
       
       
قلی آباد        
قنبر       خراسان شمالی
       
قورخود       خراسان شمالی
قوشه‌داغ ۳۱۴۹ رشته‌کوه سبلان
رشته‌کوه ارسباران
  آذربایجان شرقی
قولی داشی       اردبیل
      زنجان

ک

نام کوهارتفاع (متر)رشتهشهرستان/شهراستان
کمتال ۳۱۵۳ کوه‌های میشو شهرستان جلفا آذربایجان شرقی
۲۴۸۸     آذربایجان غربی
      ایلام
      لرستان
      کردستان
کبیرکوه ۳۰۵۰     ایلام
لرستان
کپه‌داغ       خراسان رضوی
       
       
کرکس ۳۸۹۵ مرکزی نطنز اصفهان
       
کلاه‌قاضی       اصفهان
۲۳۴۵ زاگرس بوکان آذربایجان غربی
کل‌داغ       خراسان شمالی
۲۷۰۰ زاگرس مرکزی روستاهای برجک و آقداش لرستان
      مرکزی
کلک‌چال       تهران
کلون‌بستک ۴۲۰۰ البرز مرکزی    
۲۳۸۰   رابر کرمان
کلاهی ۳۰۱۱ زاگرس مرکزی سیرجان کرمان
کمارج ۱۶۹۷     فارس
۱۹۸۴   رابر کرمان
       
کودالان ۳۹۱۵ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
       
    آمل مازندران
      آذربایجان غربی
       
       
کوه سرخ       سمنان
کوه سوره ۳۵۵۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
کوه قبله ۳۵۵۰ رشته‌کوه زاگرس   اصفهان
کوه مارک ۳۵۰۱ رشته‌کوه زاگرس فریدونشهر اصفهان
کوه هشتاد ۳۹۰۴ رشته‌کوه زاگرس فریدونشهر اصفهان
۳۶۶۰ رشته‌کوه زاگرس فریدونشهر اصفهان
       
کیامگی داغ ۳۳۴۷ رشته‌کوه‌های اذربایجان   آذربایجان شرقی
کیسمار       خراسان شمالی
۴۱۰۸ البرز شمالی   مازندران

گ

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهاستان
گئچی قله‌سی     آذربایجان شرقی
       
       
گچه        
       
       
       
گری       همدان
گردونکوه ۴۴۰۲ منطقه تخت سلیمان   تهران و البرز
گرین ۳۶۴۵ زاگرس دلفان لرستان
       
       
       
       
       
       
       
       
گلستان‌کوه       اصفهان
گنو ۲۳۴۷     هرمزگان
گنه       خراسان شمالی
گوار        
       
گوشک ۳۳۳۳   بافت کرمان
       
       

ل

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهاستانشهرستان/شهر
       
لاشوم       اصفهان
لاله زار ۴۳۵۱ لاله زار رابر کرمان
       
لوارک       تهران
       
لیچه       تهران

م

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهاستان
ماران ۳۴۰۰ رشته‌کوه ایران مرکزی رابر کرمان
مارک       اصفهان
       
       
       
مانشت       ایلام
3200 رشته کوههای زاگرس - منگشت باغملک و ایذه خوزستان
محمود        
       
مزرا       تهران
مست        
مسجد میرزا        
مشرحات        
معارف        
۲۷۵۰   ابهر  
      سیستان و بلوچستان
۳۱۰۰ رشته‌کوه‌های الله اکبر   آذربیجان غربی
      بوشهر
۳۲۳۲ زاگرس مرکزی سیرجان کرمان
       
مهرچال ۳۹۲۰ البرز مرکزی    
       
میخانه ۲۳۶۲   رابر کرمان
میش پرور       لرستان
       
۲۷۰۰   مرند  
       
میناباد        

ن

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
       
ناخ        
       
نالشکن       آذربایجان غربی
نای بند ۳۰۰۹     خراسان
       
       
       
نرمیق        
       
نظرگاه        
نوا        
۲۰۸۵     فارس
نیزار        
       
       

و

نام کوهارتفاع (متر)رشته‌کوهشهرستان/شهراستان
       
       
وروشت ۴۱۰۰ البرز مرکزی    
       
ولاش ۳۶۲۳ رشته‌کوه گرین    
ویلک     شهرستان الیگودرزو لرستان
ویلو ۳۰۳۰   شهرستان الیگودرزو لرستان

ه

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
۲۹۷۹     لرستان
هزار ۴۵۰۱ هزار   کرمان
هشتاد       اصفهان
هنزا ۴۰۸۵     کرمان
       
       
       

ی

نام کوهارتفاع (متر)رشته کوهشهرستان/شهراستان
یشم ۳۷۵۴ زاگرس مرکزی بردسیر کرمان
       

:: بازدید از این مطلب : 416
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ کتابخانه علی اکبر(ع) خوش آمدید. آدرس کتابخانه:مبارکه دیزیچه- محله وینچه مسئول کتابخانه:ایمان نصوحی شماره تماس:52457585
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه علی اکبر(ع) وینچه و آدرس avpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.